» In english

В това ревю е разгледанa старата версия на обектива, а именно Sigma 105/2.8 EX Macro и поведението й на камера с APS-C размер на матрицата (Canon EOS 40D). Актуалната версия  (Sigma 105/2.8 EX DG) е със същата конструкция, но са добавени допълнителни покрития на лещите за намаляване на отраженията от матрицата на камерата, откъдето идва и добавката DG (Designed for digital) в означението й. Обективът е проектиран за пълноформатни камери, така че остава използваем и на филмови тела. При камери с размер на матрицата APS-C зрителният ъгъл е еквивалентен на този при фокусно разстояние 168 mm при пълноформатна камера. Основното приложение на обектива, очевидно, е макро фотографията, но не се ограничава само с това – фокусът на безкрайност също е възможен.

Най-отворената бленда е f/2.8, при която е напълно използваем.

f/2.8, 1/125, ISO800 (кроп на 100%)

За макро цели използвам най-често f/8, рядко f/9, за да имам по-голяма дълбочина на рязкост, но и да не влизам в зоната на дифракцията при по-затворените бленди. Освен това, според MTF чартовете във photozone.de (отнасящи се за DG версията), максималната острота се достига при f/8, което може само да ме радва. Друга причина да не използвам по-затворени бленди от тези е, че винаги ползвам обектива с макро пръстени, понякога и телеконвертор, което води до още по-малка ефективна бленда.

f/9, 1/250, ISO100 (използвана система) (кроп на 100%)

При пейзажите също предпочитам поне f/8, за да имам достатъчно голяма дълбочина на рязкост.

f/8, 15″, ISO100 (кроп на 100%)

За портрети обикновено използвам поне f/3.2, за да имам малко по-голяма острота и увереност, че дълбочината на рязкост ще е достатъчна.

f/3.2, 1/160, ISO100 (кроп на 100%)

Най-затворената бленда е f/45, но едва ли някога ще я използвате. Ламелите на блендата са 8 на брой, което води до много приятно и ненатрапчиво боке в кадрите, особено при портретни снимки.

f/3.2, 1/160, ISO160 (кроп на 100%)

Минималното предметно разстояние (от равнината на сензора до обекта) е 31 cm, при което ефективното работно разстояние (от габарита на обектива до обекта) е 12 cm. Тогава се постига мащаб 1:1. Т.е. 22.2 mm запълват кадъра по хоризонтала на камерa с APS-C размер на матрицата и съответно 36 mm на пълноформатна камера. По-интересно за мен е комбинирането на обектива с макро пръстени и телеконвертор. За това обаче ще напиша отделна статия.

Както може да се прочете в ревютата в интернет, геометричните изкривявания са нищожни, което е нормално за обектив с фиксирано фокусно разстояние. Винетирането също е сведено до минимум, а и по законите на физиката намалява със затваряне на блендата, така че не следва да ви безпокои въобще. Хроматични аберации трудно бихте забелязали в кадрите си. Аз рядко успявам да ги предизвикам, но дори тогава, размерите им са нищожни.

f/4, 1/250, ISO200 (кроп на 100%)

При снимане на макро в повечето случаи те са в отражението на дифузора в огледален обект от кадъра, но все пак винаги използвам макро пръстени, което е предпоставка за допълнително сваляне на качеството на изображението, било то и минимално.

f/8, 1/30, ISO100 (използвана система) (кроп на 100%)

Най-слабата страна на обектива, според мен, е скоростта на автофокус. Разбира се това може да ви притеснява само в случаите, в които не снимате макро. За да се облекчи фокусирането извън диапазона на макрото, има предвиден фокус лимитър ключ, с който можете да ограничите хода на тубуса при фокусиране.

За целите на макрото обикновено бихте предпочели да използвате ръчен фокус, без значение дали ще въртите фокусната гривна или ще движите фотоапарата напред-назад, за да позиционирате фокусната равнина там, където искате да бъде. Автофокусът освен бавен е и шумен. Интересно тук е Dual-Focus (DF) механизмът. Той ви позволява да декуплирате фокусния пръстен от автофокусния механзъм на обектива, избутвайки го напред. По този начин при автоматично фокусиране не се налага да се притеснявате къде държите обектива.

Друг недостатък е увеличаващата се дължина на обектива при фокусиране на по-близки разстояния. За достигане на мащаб 1:1, тубусът излиза с около 5,5 cm.

За сметка на това челната леща е на около 2 cm навътре от предния ръб.

Това я прави трудна за почистване, но и трудна за нараняване и замърсяване при снимане в полеви условия. Освен това играе ролята и на своеобразен сенник. Считам това за предимство пред фиксираната дължина на Canon EF 100/2.8 Macro, чиято челна леща е най-отпред и лесно бихте наранили. Това, че обективът не е с вътрешно фокусиране, е и предпоставка да поглъща по-лесно прах, но аз нямам такива оплаквания.

Конструкцията на обектива е стабилна, пластмасата е с типичнoтo за Sigma ”EX” покритие. Фокусният пръстен се върти много плавно и е добре демпфиран, а байонетът, разбира се, е метален. С теглото си от 460 грама и минимални размери Ø74 х 95 mm (при фокус на безкрайност) обективът е доста компактен. Резбата му за филтри е 58 mm, а челният елемент не се върти, така че не бихте имали проблеми с използването на CPL филтри.

Освен калъф, обективът включва в комплекта си и сенник, но едва ли бихте го използвали много често. Както казах, челната леща е достатъчно навътре в тубуса, така че сенникът само би ви намалил допълнително ефективното работно разстояние. Монтирането му е на резбата за филтър, а не на отделен байонет, така че можете да монтирате CPL филтър, след което и сенника и няма да имате проблеми с ползването му. Освен това той има резба 77 mm, на която също можете да монтирате филтър или капачка.

Заключение
Напълно доволен съм от покупката си и в скоро време едва ли ще го сменя с някой от преките му конкуренти в тази група фокусни разстояния (90-105 mm). Не съм пробвал никой от тях, но не мисля, че ще ми предложат много повече, което да си струва по-високата цена. Освен това, теглото му за мен е от изключително значение, тъй като редовно използвам макро пръстени, телеконвертор и светкавица, така че системата става доста тежка.

Сравнителна таблица на макро обективите от група 90-105 mm фокусно разстояние

» Обратно към статиите


Last post

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts.


%d bloggers like this: